R5 - Trasa Ośmiu Mostów

Dystans 39.8 km
Czas trwania 4:30 h
Ostrowiec, przystanek PKS, koniec szlaku żółtego ZP1129y z Wałcza (14 km), początek niebieskiego ZP1130m - 4 km. Szlak rowerowy niebieski do Czechynia - 12,15 km. Jedziemy na południowy wschód, w kierunku dawnego nasypu kolejowego. Nasyp: szlak pieszy niebieski skręca w prawo, z prawej dochodzi szlak rowerowy czerwony do Wałcza (bunkry ok. 4,5 km). Początek lasu, czerwony szlak rowerowy skręca w lewo w stronę mostku na Dobrzycy, niebieski rowerowy prosto, po prawej parking leśny i skrzyżowanie dróg leśnych, w prawo do Jeziora Tupadły. Trasa wiedzie szlakiem niebieskim prosto. Skrzyżowanie dróg, parking leśny, po prawej w dole Jezioro Łabędzie. Szlak prosto. Skrzyżowanie: szlak pieszy zielony ZP1128z z prawej z Wałcza, PKS (7,3 km), w lewo Czapla (2,3 km), prosto Witankowo (około 3,5 km). Skręcamy szlakiem niebieskim rowerowym w lewo i pieszym zielonym, rzeczka, szlaki prosto. Szosa: w prawo Witankowo (1,6 km) szosa Nr10 - 2,8 km, PKS 2,9 km. Szlaki i trasa w lewo, asfaltem do Czapli 0,5 km. Czapla, most na rzece Dobrzyca, po prawej młyn, pieszy szlak skręca w prawo do Wiesiółki. Skrzyżowanie dróg: szlak rowerowy w lewo do Czechynia (3,9 km). Trasa skręca w prawo do Wiesiółki, w Wiesiółce jedziemy ze szlaku zielonego pieszego koło sklepu w prawo i znów w prawo nad Dobrzycę (pozostałości po młynie). Wracamy na szlak w stronę przystanku PKS (około 500 m). PKS, prosto szosa nr 10, koniec pieszego szlaku zielonego, skręcamy asfaltem lewo, w kierunku Tarnowa. Z szosy skręcamy w prawo, niebieski szlak rowerowy mający 3,3 km (atrakcyjny, ale dość ciężki, uważać na znaki, szlak kręty, zjazdy i podjazy), zwany „Wokół Bukowej Góry” (omijając - szosą ok. 2 km do J. Rakowego, parking). Szosa z lewej z Wiesiółki (około 4 km), parking, wcześniej po prawej J. Rakowe. Skręcamy szosą i niebieskim szlakiem rowerowym w prawo, w stronę Tarnowa. Skrzyżowanie dróg, prosto do Tarnowa, PKS 0,5 km. My skręcamy w lewo. Uwaga! Z Tarnowa prowadzi również szlak niebieski rowerowy. Razem 750 m, dwa: niebieski ciemny i leśny, koniec naszego niebieskiego, a ten z Tarnowa dalej wiedzie prosto. Do niego z lewej dołączył czerwony rowerowy z Wałcza (16,5 km) i dalej razem biegnbą do Płytnicy (6 km) i Krępska (10 km). Skręcamy w lewo, w czerwony rowerowy szlak, na północny zachód, spotykamy z lewej początek szlaku rowerowego niebieskiego, na południe Dobrzyca Leśna (1,1 km) oraz „Bukowa Góra” (około 3,5 km). My dalej jedziemy prosto na zachód. Skrzyżowanie z szosą, w lewo Wiesiółka (1,5 km) i szlak rowerowy niebieski, dalej razem w prawo w stronę Czechynia. Wiadukt, Czechyń, most na rz. Piława, połączenie ze szlakiem żółtym rowerowym w lewo (ok. 4 km), do czerwonego rowerowego i dalej do Wałcza (ok.11,5 km). Koniec szlaku niebieskiego. Skręcamy za mostem w prawo żółtym szlakiem rowerowym w stronę Wrzosów. Most na rz. Rurzyca, przed mostem z lewej pole biwakowe Wrzosy. Dochodzi szlak rowerowy niebieski, za mostem z lewej pieszy szlak żółty ZP188y, skrzyżowanie dróg i szlaków: żółty pieszy w prawo do Płytnicy (przejazd), czerwony rowerowy do Krępska, prawo skos żółty rowerowy do Płytnicy. Z lewej dochodzi szlak żółty pieszy. Parking „Papieski”, skręcamy w lewo nad J. Krępsko Średnie. „Kamień Papieski” - miejsce, na którym w 1978 r. biwakował ówczesny kardynał Wojtyła. Powrót, znów parking „Papieski”, skręcamy w lewo i jedziemy drogą leśną, szlakiem rowerowym niebieskim. Z lewej dochodzi pieszy żółty i dalej biegną razem. Rozwidlenie dróg: w prawo Trzebieszki, po lewej parking leśny, szlak prosto. Szlak skręca w lewo, w stronę mostu na Rurzycy, żółty w prawo. Szlak rowerowy przed mostkiem skręca w prawo brzegiem J. Krępsko Górne. Trasa wiedzie przez mostek i pod górkę na północny zachód, znów spotykamy szlak rowerowy niebieski, po lewej parking. Skrzyżowanie dróg: szlak niebieski rowerowy skręca w prawo. Początek szlaku rowerowego czarnego do Głowaczewa (1,6 km), a dalej do Szwecji. Po prawej parking, skrzyżowanie z szosą (Głowaczewo), w prawo czarny rowerowy, my jedziemy w lewo. Most na rz. Piława, szosa w prawo do Szwecji, trasa biegnie żółtym szlakiem rowerowym, szlak z asfaltu skręca w lewo, w pole, w kierunku lasu, prawie na południe. Początek lasu, połączenie ze szlakiem rowerowym żółtym (z lewej Czechyń), do czerwonego rowerowego skręcamy w prawo, dojeżdżamy do szlaku rowerowego czerwonego. Skrzyżowanie dróg: w lewo J. Żabie (1,6 km), do asfaltu Czechyń-Wiesiółka (3,6 km). Skręcamy w prawo szlakiem czerwonym, dawnym nasypem kolejowym, po prawej wiadukt. Szlak łukiem omija wiadukt i dalej biegnie prosto, na północny zachód. Skrzyżowanie dróg i szlaków: w prawo żółty rowerowy do Nadleśnictwa Płytnica w Nowej Szwecji (1,5 km), czerwony prosto, po prawej wiadukt, pod nim droga do Ostrowca (około 0,5 km). Nasza droga biegnie dalej szlakiem czerwonym, skręca w lewo drogą leśną, szlak skręca w prawo w kierunku południowym do rz. Dobrzyca. Most na rz. Dobrzyca, szlak za mostem biegnie w prawo skos pod górką, szlak w prawo i dalej razem ze szlakiem rowerowym niebieskim w kierunku Ostrowca. Spotkanie z pieszym szlakiem niebieskim, czerwony rowerowy skręca w lewo, na dawny nasyp kolejowy, w kierunku Wałcza znajdują się bunkry. Nasza trasa biegnie dalej prosto, szlakiem rowerowym niebieskim.
dystans (km) wysokość m n.p.m.

Miejsca na trasie

Region

Pojezierze Drawskie i Wałeckie

O regionie Pojezierze Drawskie oraz Pojezierze Wałeckie znajdują się w...