K1 - Trasa Dolina Piławy

Dystans 50.5 km
Czas trwania 13:50 h
Nadarzyce - Szwecja: zaczynamy na moście w Nadarzycach, po prawej stronie rzeki. Pod mostem są kamienie, więc trzeba uważać. Najlepiej przepłynąć prawą stroną. Zaraz za mostem nurt jest wartki. Stropień trudności przepłynięcia pod nim zależy od poziomu wody. Po kilkuset metrach mamy nad sobą kładkę (jeszcze w Nadarzycach). Z tego miejsca również można zacząć spływ, ma to sens zwłaszcza wtedy, gdy wysoki poziom wody wymusza przenoskę w tym miejscu. Po około godzinie wolnej przeprawy rzeka spłyca się i miejscami woda nabiera tempa. Głębokość wody spada nawet do 20 cm. Zatrzymujemy się przy leśnej polanie, miejsca nie sposób ominąć, jest widoczne z daleka, leży na lewym brzegu, zaraz za ostrym zakrętem w prawo. Po ok. 3,5 godz., kolejna polana na lewym brzegu. Po 40 minutach, po lewej, mamy drewniany mostek służący do czerpania wody w razie pożaru. To znak, że za 20 minut znajdziemy pole namiotowe na wysokości Zdbic i będzie to nasz dłuższy przystanek. Po prawej stronie zaczyna się łąka biegnąca nieregularnie wzdłuż rzeki. Jest to znak, że dopływamy do pola namiotowego i jesteśmy na wysokości wsi Zdbice. Płyniemy jakieś 100 metrów za miejsce z tablicą informacyjną. Do wsi Zdbice ok. 2 km. Zdbice - Szwecja: prawy brzeg Piławy opuszcza las i zaczyna się łąka. Kilkadziesiąt metrów za nią widać przydrożne lipy. Jest to droga Szwecja - Zdbice. Jest to znak, że za około 20 minut znajdziemy się w miejscowości Szwecja. Szwecja - pierwsza kładka: zaczynają się zabudowania. Rzeka skręca w prawo i w oddali widać już kościół z czerwonej cegły. Szwecja - druga kładka (przy kościele): możemy skończyć spływ przed kładką koło kościoła, mamy go po lewej stronie. Kajaki wyciągamy również po lewej stronie rzeki, miniemy dwa mosty drogowe i zaraz za drugim po lewej stronie jest pole namiotowe "Nad zatoczką". Szwecja - Zabrodzie: Szwecja, pole namiotowe "Nad Zatoczką". Za Szwecją rzeka się zmienia, odcinek jest łatwiejszy od odcinka Nadarzyce - Szwecja. Rzeka płynie leniwie, a przeszkód jest mało. Powraca roślinność wodna i przez najbliższe 30 minut płynąć będziemy wśród łąk. Głębokość wody 1-1,5 metra. Po około godzinie od Szwecji zaczynają się zabudowania (jesteśmy w Głowaczewie). Tutaj przenoska lewą stroną przez tamę przy gospodarstwie rybackim, 10 metrów z wygodnym zejściem na wodę. Przenoska jest ułatwiona, wbudowano opony i kajak łatwo przesunąć. Przepływamy pod mostem malowniczej drogi (Piła - Wałcz na wysokości wsi Skrzatusz i Jastrowie Wałcz, 2 km przed Szwecją, drogę tę przecina również rzeka Dobrzyca we wsi Wiesiółka). Nieopodal Pensjonat "Nad Piławą". Po kolejnych 2 godzinach łatwego spływu dopływamy do miejscowości Czechyń. Czechyń poznamy po spiętrzeniu wody ułożonym z kamieni i wolnym środku nurtu. Jesteśmy przed mostem drogowym (Szwecja - Piła, przez Wiesiółkę). Rzeka zwalnia, a przy brzegach widać ścięte pnie olch. To znak, że zbliżamy się do Zabrodzia. Tutaj dobrze jest się wykąpać, bo takiej wody dalej już nie będzie - jak na całej rzece nie widać było ryb, teraz jest ich sporo. Po lewej stronie znajduje się rezerwat przyrody "Smolary". Po prawej stronie mijamy piaszczystą łachę, rzeka jest jeszcze płytka, ale rozlewa się szeroko. Wpływamy na jezioro zaporowe. W przypadku, gdy chcemy nocować, miejsce jest w zasadzie jedno - pole namiotowe po lewej stronie. Zabrodzie - Dobrzyca: Zabrodzie, most drogowy. Warto wejść na górę na ten poniemiecki most ze względu na widoki. Przepływamy pod kładką i po kilkudziesięciu metrach znajdujemy się przy stanicy kajakowej w Zabrodziu. Z prawej strony wody Piławy zasila rzeka Dobrzyca. Nurt jest wartki, a głębokość wody 1-1,5 metra. Przepływamy pod kładką i po następnych 30 minutach mamy już wiadukt kolejowy Piła - Szczecinek. Po ok. 3 godzinach wiosłowania, na lewym brzegu, mamy stanicę Krępsko (a chwilę przed nią most drogowy Krępsko - Stara Łubianka). Wpływamy do Gwdy szerokim zarośniętym rozlewiskiem, tutaj kończy się wędrówka Piławą. Po prawej mamy elektrownię wodną w Dobrzycy. Zalecamy podpłynięcie w górę Gwdy ok. 1 km i zakończenie spływu przy zajeździe "Celmar".
dystans (km) wysokość m n.p.m.

Miejsca na trasie

Region

Pojezierze Drawskie i Wałeckie

O regionie Pojezierze Drawskie oraz Pojezierze Wałeckie znajdują się w...