R3 - Trasa Bytyńska

Dystans 38.1 km
Czas trwania 4:15 h
Nakielno PKS, koniec szlaku czarnego pieszego ZP1132s z Wierzchowa Pomorskiego (44 km), tędy przebiega szlak pieszy czerwony ZP111c z Człopy (około 52 km) i dalej do Wałcza około 14 km. Początek szlaku pieszego zielonego ZP1132z przez Drzewoszewo do Próchnowa (13 km). Trasa asfaltowa w kierunku wschodnim, kościół po prawo. W prawo szosa prowadzi do Strączna (około 5 km), z prawej dołącza czerwony szlak rowerowy z Górki Magnetycznej (około 4,5 km) i dalej razem biegną na wschód. Szlaki czerwone: pieszy i rowerowy, prowadzą prosto do Wałcza (R - 8,3 km, P - 13 km). Szlak pierwszy zielony skręca w lewo. Nasza trasa także. Po lewej parking i ośrodek AKŻ, szlak prosto. Początek lasu, po lewej granice rezerwatu przyrody, trasa prosto drogą leśną. Rozwidlenie dróg leśnych, prosto droga do osady Piłów i rzeki Piławka (ok. 1,5 km), trasa szlakiem pieszym zielonym skręca w lewo. Mostek na rzeczce, za mostkiem w prawo pod górkę. Mostek na rzece Piławka. Opuszczamy Gminę Wałcz, dalej już jest Gmina Mirosławiec. Drzewoszewo, przystań żeglarska, ośrodki wczasowe Jezioro Betyń. Przed jeziorem szlak skręca w prawo, kierunek północny. Początek zielonego szlaku rowerowego, po prawej pole biwakowe, koniec wioski, trasa i szlak zielony wiodą drogą polną. Początek lasu, dalej prosto, drogą leśną. Rozwidlenie dróg, z prawej dochodzi pieszy szlak ZP1132s (czarny) z Wierzchowa Pomorskiego (ok. 23 km). Szlak rowerowy zielony skręca w prawo do szosy, do Piecnika 1,2 km, piesze: zielony i czarny skręcają w lewo, po lewej też łączka nad Jeziorem Betyń. Szlaki w prawo do szosy i zaraz na szosie w lewo mamy niebieski szlak rowerowy do Marcinkowic 12 km (w prawo Iłowiec), Próchnowa (2,35 km). Początek Próchnowa, po lewej kościół, PKS, koniec pieszego szlaku zielonego. Czarny szlak pieszy i niebieski rowerowy skręcają w lewo. W prawo szosa, drogą po prostej, później polną, po lewej możliwość spotkania żurawia. Początek lasu, droga w lewo do Stanicy ZHP 800 m. Szlak dalej biegnie prosto przez las. Skrzyżowanie dróg, w prawo droga polna do wioski Próchnowo Nowe, w lewo do Stanicy ZHP - 700 m oraz Jeziora Betyń. Szlak prowadzi prosto, skrajem lasu, czarny szlak pieszy skręca w lewo w las, kierunek południowy wschód, niebieski szlak rowerowy - prosto. Szlak z górki po płytach. Rozwidlenie dróg, szlak niebieski prosto do Marcinkowic (3,55 km). Skręcamy w lewo (początek żółtego szlaku rowerowego) przed wioską Betyń, początek lasu. Skrzyżowanie ze szlakiem pieszym czarnym, w lewo (około 6 km) do Próchnowa, w prawo do Nakielna (około 11 km). Prosto z górki do byłego Grodziska około 800 m (nad Jezioro Betyń). Grodzisko i powrót - 800 m. Wracając od Grodziska na skrzyżowaniu z czarnym szlakiem pieszym skręcamy w lewo, ciągle szlak wiedzie na południowy zachód. Po lewej na dole znajduje się południowa odnoga Jeziora Betyń, zwana Zdbowska Łąka. W prawo droga polna do Marcinkowic, szlak skręca w lewo na wschód, czarny szlak pieszy skręca w lewo, a my drogą polną prosto około 2,5 km. Skrzyżowanie dróg, spotykamy pieszy szlak czerwony ZP111c. W lewo (nad Betyń) Nakielno - 6 km (szlakiem), ostro w prawo asfaltem do Mączna i dalej do Strzalin, Tuczna, Człopy (około 46 km). W prawo droga ppoż. Jedziemy asfaltem prosto w kierunku Rutwicy. Przejazd kolejowy, z lewej wiadukt, Rutwica, po prawej cmentarz, z prawej dochodzi czerwony szlak rowerowy, tory kolejowe, szlak rowerowy i my dalej jedziemy szosą, po lewej parking leśny „Górka magnetyczna” (zwana również „Czarodziejską”). Początek szlaku pieszego czerwonego do Wałcza PKP, w prawo droga pod wiadukt kolejowy i parking, dalej do stanicy ZHP (1 km). Szlaki: pieszy czarny i czerwony rowerowy i nasza trasa skręcają w drogę leśną w lewo. Skrzyżowanie z szosą, w prawo Strączno, prosto leśny szlak pieszy. Szlak rowerowy i my skręcamy w lewo szosą do Nakielna. Tutaj mamy węzeł szlaków. Szlak rowerowy czerwony skręca w prawo i dalej do Wałcza-Morzycówka (8,8 km). Nasza trasa skręca w lewo z szlakami: pieszym czerwonym ZP111c oraz zielonym ZP1133z. Stąd już tylko kawałek do przystanku PKS. Koniec trasy
dystans (km) wysokość m n.p.m.

Miejsca na trasie

Region

Pojezierze Drawskie i Wałeckie

O regionie Pojezierze Drawskie oraz Pojezierze Wałeckie znajdują się w...